Wist-je-dat ... - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Roy en Tamara Arts en Wolfs - WaarBenJij.nu Wist-je-dat ... - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Roy en Tamara Arts en Wolfs - WaarBenJij.nu

Wist-je-dat ...

Door: Roy en Tamara-Naïche

Blijf op de hoogte en volg Roy en Tamara

29 Juli 2011 | Australië, Margaret River

Tijdens onze reis door Australië zijn wij al heel wat te weten gekomen. Verschillende feiten en interessante wetenswaardigheden.
Hier alvast wat ‘Fact’s’ op een rijtje ‘From Down Under’.

Wist-je-dat …

... Australië ‘s werelds 6e grootste land is, en het grootste eiland.

... Australië het enige eiland is wat een continent is. En het enige continent wat ook een land is.

... Australië het eerste continent wat veroverd is van de zee en ook de laatste.

... Australië de enige natie is wat begon als een gevangenis.

... Australië het grootste levende ding op aarde huist, ‘The Great Barrier Reef’.
Het is ergens tussen de 280.000 en 344.000 vierkante mijl groot. Precies weten ze het niet.
Het is de oceanisch equivalent van de Amazone regenwouden!
Het bevat zeker zo’n 1500 verschillende vissen, of meer! Zo’n 400 verschillende types koraal en zeker zo’n 4000 variëteiten in weekdieren!
Maar ook hier weten ze niet de precieze aantallen van.

... Australië het beroemdste en het grootste Monoliet huist, ‘Uluru’.
Het is 348 meter hoog en ze denken dat er nog 2/3 onder de grond bevind!
Uluru is één van de wereldwonderen en wordt gezien als het spirituele hart van Australië.

... Australië de meeste dingen heeft, dan waar ook ter wereld, wat jou kan doden.
- De tien meest giftigste slangen komen allemaal voor in Australië
- Vijf van veel voorkomende dieren, zoals de trechter-web (funnel-web) spin, de box jellyfish (kwal), de blauw geringde octopus, de paralysis (verlamming) teek en de steen vis, zijn de meest dodelijks van hun soort in de hele wereld, en zijn allemaal gesitueerd in en rondom Australië.
- Het is een land waar de liefste, zachtste rups je verlamd met een giftige beet.
- Waar de zeeschelpen jou niet alleen steken, maar ook echt achter je aan komen!
- En dan heb je natuurlijk ook nog de krokodillen en de haaien!
- Het giftigste wezen op aarde, de Box jellyfish, bevat zoveel gif dat het een kamer vol mensen in één keer kan doden. Maar het leeft geheel op kleine kriel garnaaltjes. Voor zijn prooi heeft hij dus helemaal niet zoveel gif nodig.
Ze zijn er nog steeds niet over uit waarom de kwal zo giftig is!

... Australië 60 miljoen jaar oud is.
Het huist de oudste rotsen en fossielen.
De oudste dieren ‘tracks’ en rivierbedden zijn hier te vinden. De eerste tekenen van leven überhaupt!
Ook bestaan er in Australië nog stromatolites, een levend rotsachtig wezen wat het oudste is op aarde. Ooit is hier het leven mee begonnen zo’n 3,5 biljoen jaar geleden.
Het is een soort koraal. Alleen de buitenste laag ‘leeft‘ de rots daaronder zijn de eerdere generaties van dit levende mechanisme.
Dit mechanisme was zo’n 2 biljoen jaar het enige wat leefde op deze aarde.
Het zet carbondioxide om in zuurstof. Dit hebben ze zo lang gedaan totdat er genoeg zuurstof op aarde was voor ander leven.
Dit soort koraal komt nog maar op 3 plaatsen voor in de hele wereld. 2x in Australië, 1x in de Bahamas.
De stromatolites zijn zelf, ironisch genoeg, ten prooi gevallen als voedsel. Zo gaat de cyclus weer rond.
Maar op deze 3 plaatsen heeft het zich weten te overleven, omdat het water niet aantrekkelijk genoeg is voor ander leven.

... Dit stukje wereld zo bewegingloos is, dat de bodem, de grond, technische gezien, een fossiel is.

... Australië zo lang on ontdekt is geweest dat er stukken land zijn die pas 70 jaar geleden een naam hebben gekregen!

... Australië het langste, rechte stuk spoorlijn heeft in de wereld met zo’n 478 km lang!

... Australië de dunste top-soil heeft van de hele wereld.

... Australië een van de meest multiculturele landen is in de wereld.

... Het leven in Australië al zo’n 45,000 of zelfs al 60,000 jaar geleden begon met de Aboriginals. Maar dat de geschiedenis boeken niet verder terug gaan dan zo’n 250 jaar geleden, toen de Engelsen het land over hebben genomen!

... 80% van de dieren en planten in Australië, nergens anders leeft op de wereld. En dat ze zichzelf hebben weten te overleven in dit harde, vaste, droge land.

... Australië het droogste, platste, heetste, onvruchtbaarste land is met het agressiefste klimaat, van alle bewoonde continenten.
Alleen Antarctica is vijandiger om te leven.

... Australië minder dan 1% van de wereld populatie heeft.

... De snelwegen in Australië dwars door alle kleine dorpen heen gaan. Waardoor je van 110 km/ph naar 80 km/ph gaat, dan naar 50 km/ph door het dorp om daarna weer langzaam terug te gaan naar de 110 km/ph.

... Er bepaalde groenten en fruit soorten zijn die je niet over de grens van de andere staat mee mag nemen. Omdat ze bang zijn dat er bepaalden beestjes mee worden genomen!

... Canberra de hoofdstad is van Australië!
Melbourne is lange tijd de hoofdstad geweest van Australië, maar Sydney groeide steeds groter en groter. Beide waren ze toen kandidaat, maar ze konden er niet uitkomen om Melbourne te houden of het te veranderen naar Sydney!
Toen der tijd hebben ze maar besloten om een nieuwe hoofdstad te bouwen in het midden van deze twee grote steden, Canberra genaamd.
In de tussentijd zou Melbourne de hoofdstad blijven.
Omdat Sydney groter is gegroeid dan Melbourne en Canberra meer het centrum is voor politiek, staat Sydney nou echter bekend als de hoofdstad van Australië.

... Australië een van de dunste populatie per vierkante kilometer heeft met maar 3 personen!
In Engeland is de populatie per vierkante kilometer 251 personen,in Ierland 60, in Amerika 32, in Nederland 401 en in Macau is het 21.532 personen!!! Macau is dan ook de recordhouder!

... Er verschillende rijkdommen zijn gevonden in Australië, zoals Opaal in Coober Pedy, Goud in Katerine en Parels in Broome. Al deze steden worden dan ook de Opal, Gold of Pearl Capital of the World genoemd.

Toen Australië ontdekt werd zeiden ze dat er geen andere plaats is zoals deze.

En dat is eigenlijk nog steeds zo!

Love, Roy en Tamara-Naïche

• 29 Juli 2011 - 16:22

Ricardo:

Leuk om te lezen steeds.
    Ik volg toch wel steeds jullie avonturen en roddel vaak met Britt over jullie.
    En als we dan genoeg biertjes op hebben zwetsen we maar steeds dat we samen een keer jullie op komen zoeken, haha.

Maar helaas. Veel plezier nog en tot het volgende stuk.

Ricardo

• 29 Juli 2011 - 16:36

Har:

Hey there Roy and Tammie, what a great info! Handy for the kids: easy to use during a lecture at school, hahaha. We hope you still enjoy everything. Here it will soon be summer, I'm told, well it's about time . . . ;-) We keep track and keep in touch with you both.

Love from Harderwijk.
    Big hug from Michael, Damy, Thierry Mekhia, Nevada and me, XXX

• 30 Juli 2011 - 15:39

Bram:

Weer erg interressant! Wordt steeds jaloerser hier.

• 01 Augustus 2011 - 18:24

Dinja:

Thanks voor de les, maareuh, hoe gaat het met jullie??????? Dat lees ik over het algemeen niet op Wikipedia ;-) Haha, gein, maar leuke blog, maar desondanks toch erg benieuwd hoe het daar weer is...ooh wacht; ik zie ook een mail in de box ;-) Snel lezen dus! xxx

• 02 Augustus 2011 - 06:43

Joyce:

Thnxxxx dat weten wij dus ook weer :)
    Nooit te oud om te leren.
    Er kan nog veel meer bij in dit hoofd, dus kom maar op, us bint leergierig

Veeeeeeeeeeel plezier en fijne reis nog

greetz uit Lelystad

• 03 Augustus 2011 - 08:54

Cpt. Kobben:

Bedankt voor je spreekbeurt.... :)

wanneer komer er fot's van mokkels. Duidelijk dat Roy wat vaker achter die PC moet komen.

Hojje X

• 05 Augustus 2011 - 14:04

Caroline En Thijs :

Leuk om alles te lezen en ook de foto's zijn te gek. Wij hopen het ook nog eens in het echt te gaan zien. Je weet toch!

• 07 Augustus 2011 - 11:14

DADDIOOOO:

Ola Downo's, hier dan een ander feitje;
    * wist je dat als het heel lang heel erg warm is-heatwave gehad van ong 3wkn-je ook heel lang erg veel drinkt.................?!?
    Gaat nergens over maar tikt lekker weg.....?toch?.....maar moeten jullie dit allemaal weten voor de inburgeringscursus?.............amaai
    Ga jullie snel meelen ben over een paar dgn weer thuis,dus...........hasta la vista
    LOF YA